fbpx

מיתוג עסקי

מיתוג עסקי

מכירים את הסמל של נייק? את החלונות של מייקרוסופט? או את הלוגו הבלתי נשכח של קוקה קולה? בוודאי שאתם מכירים, כל אלו נחשבים למותגים מובילים שכולנו נחשפנו אליהם בשלב זה או אחר בחיינו.
יש מותגים איכותיים, מותגים זולים, מותגים יוקרתיים ועוד שלל סוגי מותגים, שנתפרו במיוחד בהתאם לדרך בה העסק מעוניין להתפס בעיני קהל הלקוחות שלו.
במהלך תהליך מיתוג עסקי (Branding), יוצרים את הזהות המותגית של המוצר או השירות שלנו וקובעים מה הם ערכי המותג ההכרחיים שיש להדגיש כדי ליצור בידול מפני המתחרים בשוק. מה כולל תהליך המיתוג העסקי, ואיך בדיוק יוצרים אחד כזה? כל התשובות לשאלות החשובות ועוד כמה טיפים, בכתבה שלפניכם.

מותגים: נייק, קוקה קולה, מייקרוסופט

איך נולד מותג מקצועי?

בתהליך של מיתוג עסקי למוצר או שירות, אנו עמלים לייצר משמעות חדשה למוצרים ושירותים שונים, המבוססים על צורך רגשי או תפקודי שחשוב ללקוחות שלנו (דוגמאות לצרכים כאלו הם: נוחות, רכות, אמינות, מקצועיות ועוד).
לדוגמא: חשבו על קוקה קולה שקיבלה את המיתוג “טעם החיים”, ומייצגת את כל מה שמרענן וצעיר,
חשבו לרגע על ממרח שוקולד ישראלי אותנטי, איזה מותג חולף במוחכם? רוב הישראליים יעלו בדמיונם זיכרון של שוקולד השחר.
ואם אתם רוצים מכונית יוקרה, המותג הראשון שתחשבו עליו יהיה וולבו או מרצדס, וכן על זו הדרך.
בשונה ממהלכים עסקיים אחרים, המיתוג העסקי אינו פרויקט חד פעמי אלא תהליך מתמשך, במהלכו קהל היעד מגבש רושם על העסק, המוצר או השירות. רושם המיתוג עסקי מתגבש בכל נקודת מגע עם העסק:

  • באתר האינטרנט.
  • בדיוורים.
  • בשיחת טלפון.
  • בפרסומת ברשת החברתיות.
  • בהמלצות.
  • וכן הלאה..

אם יצרתם רשמים חיוביים, נוצר רגש חיובי למותג, ואז מתרחש הקסם! המותג מתקבע אצל הלקוח והופך לנכס צאן ברזל של העסק.

שלבים בבניית מיתוג עסקי

לפניכם ארבעה שלבים לבניית מותג:

השלב הראשון – הגדרת ערכי העסק

כדי לבנות מותג חזק ויציב כמו “קוקה קולה”, אל תבנו על גימיק פרסומי אחד או קמפיין קטן, אלא על היבטים מהותיים וקבועים בזהות העסק שלכם, כלומר ערכים.
ערכי העסק משתנים מעסק לעסק ויכולים להיות: הישגיות, יצירתיות, תחרות, יעילות, הנאה, הרפתקאה, רעננות, כיף, כוח ועוד.
ערכים אלו הם ליבת העסק, והם אלו שמייצגים נאמנה את “האני מאמין שלו”, ויבואו לידי ביטוי בכל פעילות המותג – החל מהלוגו, דרך השפה העיצובית והתקשורתית, ועד למסע המכירות.
צירפנו כאן דוגמא לתהליך מיתוג עסקי שנוצר על ידי הסטודיו “אספקלריא”:

זיו הוא בעל מפעל בוטיק בעבודת יד לעוגיות טעימות, והוא משווק את מוצריו המבוקשים כבר שנים רבות לרשתות מובילות ברחבי הארץ.
האישיות הקורנת של זיו היא נקודת המוצא למיתוג מחדש של המפעל.
את הלוגו עיצבנו בהשראת מגן של אביר. הכיתוב חופשי כמו גושי הבצק, ומייצג את העבודה הידנית. השתמשנו בצבעוניות ססגונית אך עם זאת היה חשוב לנו שיעבור מסר של האיכות הבלתי מתפשרת של העוגיות.
יצרנו דמויות ייחודיות וטקסטורות שונות המלוות את העוגיות הטעימות של זיו, כל דמות מייצגת ז’אנר אחר של עוגיות, כאשר הנושא המשותף הוא עולם האגדות, אולי בגלל הטעם האגדי של העוגיות, ואולי בגלל זיו סיפורי מאפיות…

שלב שני: ניסוח ההבטחה ללקוח

השלב השני בתהליך המיתוג העסקי, הוא ניסוח הבטחה ייחודית ללקוח. ההבטחה צריכה לשקף את זהות העסק, ובמקביל גם לרגש את קהל היעד. מכיוון שאינכם יכולים לצפות שהקהל יזכור את כל הפרטים הקטנים הנוגעים לעסק, עליכם לבחור בתכונה אחת ייחודית ובולטת המלמדת על הייחודיות של המותג שלכם. ההבטחה הזו, היא היתרון היחודי של העסק, שמביאה להנאה המירבית ללקוח.
והנה כמה דוגמאות מהשטח:
המותג פייסבוק מבטיח שתוכלו להיות בקשר עם אנשים אחרים.
המותג קוקה קולה מבטיח שתשארו צעירים ורעננים (גם אם תשתו משקה, שבינינו, רחוק מלהיות בריא)
המותג אחלה מבטיח שהוא יוצר את כל המוצרים “מאהבה”, כלומר ביחס אישי ובוטיקי.

שלב שלישי: בחירת שם ויצירת לוגו

בשלב הזה נכנסים לתמונה המעצב הגרפי או סוכנות השיווק עמה בחרתם לעבוד.
שלב זה מורכב מבחירת שם וסלוגן מנצחים לעסק, המתמצתים בצורה מדויקת וברורה את המסר העסקי.
מותגים רבים בוחרים בשמות אישיים פרטיים כדי להדק את הקשר עם הצרכנים או בשמות הפורטים על הרגש שלהם (קחו לדוגמא את מחלבות גד – תמיד מיוחד, או ביטוח לאומי- לצידך, ברגעים החשובים).
השם והסלוגן של העסק, מגדירים במשפט אחד ובקול רם את מי ואת מה שעומדים מאחוריהם, ומה שהלקוח מצפה לקבל בתמורה לבחירתו.

בדומה לשם העסק, גם לוגו העסק מדבר בכתובת אחת ובקול רם: בכל פגישה של הלקוח במוצר, הלקוח מתחבר באחת לכל מה שהעסק מייצג ומבטיח.
הלוגו מסייע להאניש את החברה על ידי נתינת סמל חזותי לאישיות העסק ולתכונותיו.
תחשבו על זה בדיוק כמו להיות בצבא ולהיזכר בשניצל של אמא. גם בלי לאכול ניתן להיזכר בטעם הנפלא והמוכר, וברגשות הנפלאים הנלווים אליו.

שלב רביעי: תוכנית עבודה ושיווק להפצת המותג

השלב הרביעי והאחרון בתהליך המיתוג העסקי הוא יצירת תוכנית עבודה לשיווק והפצת המותג.
קודם הזכרנו את קוקה קולה – בקמפיינים הפרסומיים בישראל, העבירה החברה ערך של שמחה, ושילבה בפרסומות שלה צעירים שמחים ורעננים, מתוך מטרה להתגבר על החספוס הישראלי המצוי ולקלף את כל הקליפות כדי שהלקוח הפוטנציאלי יתחבר למסר.
בפרסומות השונות, חזרו על עצמם מספר ביטויים שמבטאים את המסר כמו “לחיות את החיים”, “כפר המוסיקה” ועוד.
דוגמא נוספת: חברת גד שמייצרת גבינות בניחוח ביתי, הביאה בקמפיינים ובאתר האינטרנט שלה בשורה חדשה של חיבור הישן עם החדש, וניסתה לחבר את קהל הלקוחות באמצעות הפרסומים השונים לסיפור האישי של המחלבה.

שימו לב: בעוד שהחוויה האישית של הלקוח מהמוצר או השירות שלכם יכולה להשתנות מדי פעם, המותג נחרט בזיכרון הלקוח ולא משתנה. כאשר המותג חיובי בעיני הלקוח, שום חוויה לא תהרוס את הרשמים המושרשים עמוק במוחו ובליבו, את היזכרון החי שיש לו ביחס למשמעות המותג.

שלל ערוצי הפצה שיכולים לסייע לכם למתג את העסק שלכם:

לפני שנחליט על ערוץ הפצה מתאים, חשוב שנבין מי קהל היעד אליו אנו מעוניינים לפנות. מה הם הצרכים שלו, מה מעניין אותו, מה הוא מחפש וכדומה.
ניתן לשווק את המוצר או השירות בשלל ערוצי הפצה, בהתאם למקומות בהם הקהל נמצא:

  • שילוט בכניסה לבית העסק.
  • אתר אינטרנט.
  • דף פייסבוק.
  • ערוץ יוטיוב.
  • הפקת ניוזלטר.
  • אינסטגרם.
  • לינקדאין.
  • פרסום בעיתונות ובמקומונים.
  • כתבות תוכן ברשת.
  • פרסום בטלוויזיה או ברדיו.

כל הכלים למיתוג נכון עם חברת Minded

לפני שמתחילים בתהליך מיתוג עסקי, חשוב לזכור כי המיתוג הוא למעשה הבטחה כלפי ציבור הלקוחות, ועל כן יש להתייחס לשלב זה ברצינות מירבית.
כדי שהכל יעבוד כמו שצריך, רצוי לעבור את התהליך המורכב של מיתוג עסקי בליווי צוות יועצים עסקיים מיומנים. צוות היועצים של מיינדד בקיאים בתהליכים ליצירת מיתוג עסקי, וכבר ליוו עשרות עסקים בתחומים שונים ביצירת מיתוג איכותי.
אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר, לבניית אסטרטגיית מיתוג עסקי שתניב לכם את התוצאות הרצויות.

מאמרים וטיפים נוספים שישדרגו לכם את ההכנסות בעסק

בקשו שיחה חוזרת
שתפו:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תוכן עניינים
מאמרים אחרונים שעלו לאתר
הגדלת המכירות בעסק

הגדלת מכירות בעסק היא בסופו של יום המטרה העיקרית של כל עסק, אבל לא מדובר במשימה פשוטה כלל וכלל. הרבה מאוד גורמים מעורבים בתהליך, ועל

תהליכי מכירה

שיווק של מוצר או שירות הוא תהליך הדרגתי ומורכב. אולם, רבים מהמשווקים לא מבינים כי תהליך השיווק הוא רק נקודת ההתחלה של גולת הכותרת- המכירה

ייעוץ אסטרטגי

נאמר ויש לכם רעיון אדיר , שירות או מוצר חדש ואתם פשוט יודעים שהוא נועד להצליח, אבל, מהו השלב הבא – כיצד תוכלו לתרגם את

מודל עסקי

המושג “מודל עסקי” הינו מושג דינמי, חדשני וגמיש. יצירת מודל עסקי חיונית לניהול עסקי לעסק ולתפעולו המוצלח. מהו מודל עסקי מוצלח ומהי חשיבותו – צוות

ניהול סיכונים

בשנים האחרונות עלה לכותרות מושג ניהול הסיכונים כאחד התהליכים החשובים והמשמעותיים בארגונים. כאשר הוא מבוצע כהלכה, ניהול סיכונים מאפשר לעסקים וחברות התנהלות עקבית ויציבה במישורים

Call Now Button
התחלת שיחה
1
היי, נעים מאוד, שמי עדי.
במה אוכל לעזור?