תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך אשר נכתב בתחילת פתיחת העסק וקיימים מספר כללים לכתיבת המסמך. במקרה של בניית התוכנית ניתן להסיק כי החוכמה מצויה בתכנון נכון היות ומרבית בעלי העסקים גם המצליחים ביותר התחילו את דרכם ללא תוכנית מפורטת והיא נבנתה בהמשך הדרך. חשבו למשל על בית הקפה הקטן בו אתם מתחילים את הבוקר או כל עסק אחר – מדובר בעסקים אשר נולדו מתוך רעיונות והבעלים של אותם עסקים גיבשו את הרעיונות שלהם תוך כדי תנועה. אמנם יש בכך משהו דינמי, אך גם טמונה בכך סכנה ממשית הכוללת בינוניות ואי תכנון לטווח הארוך.

אייקונים של התנהלות עסקית

מבנה תוכנית עסקית מנצחת

  • תקציר מנהלים: מדובר בפרק המבוא המציג את עיקר הרעיון העסקי בהתאם לשאלות כמו מה העסק עושה והיכן מצוי הרווח של העסק. מדובר בחלק הנכתב כמו מצגת עסקית וצריך להיות קצר תוך התייחסות לנקודות השונות.
  • סקירת השוק: מדובר בפרק המתייחס לסביבה העסקית בה העסק עתיד לפעול ויש התייחסות לתיאור השוק וכן תיאור העסקים הפועלים בו.
  • סקירה של מוצר: בפרק המתייחס לסקירת המוצר יש לבחון את המוצר וכן את הלקוחות הפוטנציאלים.
  • תחרות בשוק: במסגרת תוכנית עסקית חשוב מאד לדבר על המתחרים הפועלים בשוק ולכן יש לסקור את המתחרים השונים בהתאם לפרמטרים כמו גודל, שליטה והיקף מכירות.
  • עקרונות שיווק: מדובר בפרק אשר במסגרתו יש חזרה על העסק תוך הצגה של תוכנית השיווק והתמקדות באחת השאלות החשובות ביותר- כיצד לבצע את הליך המכירה.
  • שיטת מכירות: מדובר בפרק אשר במסגרתו יש לענות על מספר שאלות הקשורות לנושא הכלכלי של העסק כמו למשל מיהם הקונים של המוצר? כמה המוצר יעלה? וכן מהם המודלים הפיננסים העומדים מאחורי תוכנית המכירה.
  • תחזית פיננסית: מדובר בפרק מרכזי ביותר ובו יש לבצע ניתוחים פיננסים לצורך בחינת ההתנהלות של העסק. יש לבחון כמה העסק צפוי להוציא במהלך כל חודש וכן מתי אמורות להיות ההכנסות הראשונות. במסגרת החלק הזה יש להקפיד על הצגת נתונים בדוקים, זאת כי מדובר באחד הפרקים החשובים ביותר המהווים את מנוע הצמיחה של העסק. יש להדגיש כי תוכניות המציגות רווחים גדולים תוך זמן קצר עשויות להתברר כתוכניות שאינן יחזיקו מעמד לאורך זמן רב ואף עשויות לעורר חשד.
  • נכסים: פרמטר נוסף וחשוב במסמך תוכנית עסקית הוא נכסים. מדובר בחלק אשר סוקר את הנכסים המרכזיים העומדים לרשותו של העסק וכולל בין היתר התייחסות לצוות הניהול. אין ספק כי מוניטין העסק והשם של המנהלים מהווה את אחד מעקרונות הבסיס להצלחה של העסק.
פרמטרים של תוכנית לעסק

אילו עוד חלקים כדאי להוסיף לבניית תוכנית עסקית

ישנם חלקים נוספים אשר כדאי להוסיף אותם למסמך תוכנית העסקית – חלקים אשר כוללים פרקים חשובים להצלחה של העסק:

  • סיכונים: בפרק זה חשוב ביותר להציג את נקודות החולשה של העסק תוך הצעה לפתרונות לבעיות אשר עשוית להופיע עם הזמן. מה הכוונה? אם העסק מבוסס על שיווק מוצרים מחו”ל, הרי יש לבחון את המתחרים וכן את השינויים בעלות של חומרי הגלם תוך בחינת הקשיים בשוק – מדובר בנקודות חשובות ביותר מדובר בפרק חשוב במיוחד עבור בעלי עסקים אשר מעוניינים במימון לעסקים הזקוקים לכספים מקרנות הון או מטעם משקיעים פרטיים.
  • נקודות חדירה של המוצר: הכוונה לנקודות חדירה היא אותן נקודות אשר ניתן להחדיר את המוצר לשוק, כאשר השאלה המרכזית אשר יש לענות עליה היא כיצד ניתן לגרום ללקוחות לראות את היתרונות של המוצר.
  • טבלאות ניהול פיננסי: אי אפשר לנהל עסק ללא התייחסות לנושא ייעוץ פיננסי ולכן קיימת חשיבות עליונה לבחינת הנקודות הפיננסיות. במסגרת תוכנית עסקית יש להציג את התכנון הפיננסי מיום הקמת העסק ועד להתייחסות להוצאות הקבועות והמשתנות. יתרה מזאת, כדאי לשקול לכתוב טבלאות של ניהול פיננסי למצבים קיצוניים של הצלחה או כישלון מסחרר – מדובר במצבים אשר ניתן להפיק מהם את המיטב ולדעת כיצד להתנהל.
  • מיתוג: תוכנית עסקית צריכה להתייחס כמובן לנושא של מיתוג. במסגרת הפרק יש להתייחס למספר נקודות כמו רעיונות למראה הגרפי וכן הצגת הטקסט הפרסומי.
בניית תוכנית עסקית לעסקים

התייחסות לקהל יעד בצורה רחבה יותר

אמנם בתחילה הזכרנו את החשיבות של קהל היעד, אך במסגרת תוכנית עסקית חשוב ביותר להתייחס לקהל היעד בצורה רחבה יותר. מה הכוונה? יש לבחון את קהל היעד מבחינת היבטים שונים כמו גיל, מגדר, השכלה, מקצוע, הכנסה ועוד. אנשים המעוניינים לדייק יכללו בתוכנית גם מחקרי שוק העוסקים בקהל היעד והתמקדות בדפוסי ההוצאה והצריכה שלהם.

מסמך שיתופי פעולה: מדובר במסמך אשר המטרה שלו היא לרכז את שיתופי הפעולה האפשריים לעסק תוך פירוט הגופים עימם תהיו מעוניינים בשיתוף פעולה.

יש להתייחס לתוכנית צמיחה!

אחד הפרקים החשובים והחיונים ביותר במסגרת כתיבה של תוכנית עסקית לעסק, עוסק בצמיחה. למעשה כל אותם פרמטרים אשר הזכרנו כאן מתרכזים לכדי תוכנית צמיחה. מדובר בפרק אשר עוסק בפרמטרים חשובים כמו לוחות זמנים של העסק והצבת יעדים אסטרטגיים לטווח הארוך. ישנם מקרים בהם יש לכלול גם מאפיינים של כוח אדם כמו למשל הגדלת העסק והכנסת עובדים נוספים.

במסגרת הכנת תוכנית חשוב מאד להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק. איך ניתן לעשות זאת? באמצעות למידה של המתחרים תוך בחינת אפיקי הפעולה שלהם ודרכי התמודדות. באמצעות בחינת המתחרים תוכלו לראות כיצד הם משיגים לקוחות ויעדים שונים וכך להכין את התוכנית הטובה ביותר.

מדריכים נוספים שאתם חייבים להכיר

Call Now Button
התחלת שיחה
1
היי, נעים מאוד. שמי אורי מחברת MINDED ואני כאן כדי לסייע בכל שאלה.
Powered by