fbpx

פתיחת עסק זכיינות

פתיחת עסק זכיינות, רשת זיכיון, תכנון נכון

במאמר זה תוכלו לקרוא על פתיחת עסק זכיינות, איך מבצעים אותו שלב אחר שלב. אבל לפני שנדבר על התהליך עצמו, נסקור קצת את נושא הזכיינות. אז מהי זכיינות בעצם? זכיינות הינה שיטה ניהולית, עסקית ושיווקית שבה למעשה חברה “מזכה” מעניקה זכות לזכיין למשך תקופה מוגבלת לעשות שימוש בסימני המסחר של החברה ובשיטות העסקיות שלה, ובתמורה מעביר הזכיין סכומים מסוימים לחברה המזכה.

חברה המזכה יכולה להציב דרישות מסוימות לזכיין, ואף יכולה לבצע ביקורות פתע ולבדוק האם הדברים מתנהלים לשביעות רצונה. בכל עת יכולה החברה המזכה לבטל את הזיכיון שניתן. הזכיינות שכיחה יותר בארה”ב, ובשנים האחרונות תופסת תאוצה גם בישראל. (לדוגמא רשת בתי הקפה ‘קפה קפה’, רשת בגדי הילדים ‘קרטרס’, רשת ‘הפנינג’ ועוד).

רשת זכיינות, מודל זכייני, סניפים

מודלים שונים של זכיינות

קיימים 2 מודלים של זכיינות: 1. בעלי החברה המזכה היא השולטת על כל הקשור לענייני הסניף, כך שכל חנויות הסניף ייראו בצורה זהה, למרות שמדובר בזכיינות. 2. חוץ מהמוצר עצמו, הסניף רשאי להחליט בעצמו כיצד לשווק ולמכור. באמצעות שיטת הזכיינות, חברה מסחרית עשויה להתפתח ולגדול הרבה יותר מהר, להגדיל את כמות הסניפים ברשת ולהגדיל את מחזור ההכנסות.

עוד יתרון בשיטת הזכיינות הוא הדילוג על השלב ההתחלתי הקשה בכל פתיחת עסק זכיינות: יצירת שם מוכר, הלמידה וההכרות עם עולם התוכן העסקי, למידה על המוצרים והשירותים. ידוע שפתיחת עסק היא הימור, לפחות על זכיינות אפשר להגיד שהיא הימור מחושב.

פתיחת עסק זכיינות מתאימה למי שרוצה להיות עצמאי, אבל לא רוצה להקים עסק מאפס

איך אני יכול להיות זכיין שלב אחר שלב: בשלב הראשון ראוי לבדוק את מהות הרשת, את בעליה, מה הם מצפים ממני כזכיין, מה פוטנציאל ההכנסות והרווחים. מומלץ לפנות לזכיינים אחרים של אותה הרשת. חשוב לוודא שתקבל בלעדיות באיזור גאוגרפי בו נמצא הסניף. חשוב להגביל את הזכיינות בתקופת זמן מוגדרת מראש. נסקור את נושא העלויות, ישנם 3 תשלומים עיקריים אותם ישלם הזכיין למזכה:

  • עבור רישיון השימוש בשם המסחרי של הרשת (בין עשרות למאות אלפי שקלים)
  • דמי תמלוגים חודשיים בהתאם להכנסות הסניף של הזכיין.

יש לשים לב שהתשלום הזה הוא מתוך ההכנסות ולא מהרווחים, מהסיבה הברורה, שגם במידה ורווחי הסניף אינם גבוהים יוכל הזכיין ליהנות מההכנסות, ומסיבה נוספת – שלא יתעוררו אח”כ אי הבנות לגביי סך ההוצאות שיוכר לצורך חישוב רווח הסניף. עוד בנושא ייעוץ לזכיינות.

חישוב מודל, תכנון הכנסות, ניתוח נתונים, רשת זכיינות

איך מחשבים את התמלוגים? תלוי ע”פ איזה מודל:

  1. הסניף רוכש את כל מוצרי הרשת, מוכר אותם ומשלם לרשת בין 3% ל-8% מההכנסה שלו.
    הרשת מספקת מוצרים לסניף, ללא תשלום, אך דמי התמלוגים גבוהים יותר – 35% -45%.

רגע, מי משלם על הפרסום? הזכיין מספק סכום מסוים לרשת-1%-2% מההכנסות שלו. בנושא העלויות חשוב לדאוג שהפרסום יקיף גם את הסניף, ואפילו אם אפשר, לנסות להשפיע על אופי הפרסום. עצה שנכונה כמעט בכל תחום, ובעיקר בתחום הזכיינות, היזהרו מהונאות ומעסקאות גרועות. תיהיו סבלניים ותקשיבו לעצמיכם.

במידה והתהליך של פתיחת עסק זכיינות נעשה בצורה טובה ושקולה, אף פעם אי אפשר להיות בטוחים שזכיין יקבל מספיק תמורה. הרבה פעמים היתרון הופך לחיסרון, כלומר, מה שהיה בתחילת הדרך יתרון משמעותי לטובת הזכיינות (בכך שחוברים לחברה מוכרת בעלת שם ולא צריכים להתחיל מאפס), עתה יכול הדבר להפוך לחיסרון כאשר הזכיין נתקע עם דרישת הניהול של החברה המזכה, שאולי פחות משרתת את הסניף והתוצאות אינן מספקות. קראו עוד בנושא פיתוח לזכיינות.

סניף עסק, חנות, קניות, רשת.

איך חברה המציעה שירותי זכיינות יכולה לעזור לי?

במאמר זה דיברנו הרבה על פתיחת עסק זכיינות מהצד של הזכיין, אולם חשוב לזכור שלכל מטבע שני צדדים, ומהצד השני של הזכיין עומדת החברה המזכה. מומלץ להתייעץ עם חברה בעלת ניסיון בתחום. חברה כזאת יכולה לספק ליווי משותף של הרשת והזכיין כך ששני הצדדים יגיעו לתוצאות הטובות ביותר הן מבחינה פיננסית והן מבחינה עסקית. שמירה על מערכת יחסים בריאה וטובה בין הצדדים עשויה להביא לייעול התפעול והגדלת המכירות והרווחיות של החברה המזכה ושל הזכיין כאחד.

מצד החברה המזכה (הרשת) – יש צורך בייעול ושיפור המודל העסקי, האחידות הרשתית, ניהול מערך הזכיינים ותהליכי העבודה. מצד הזכיין יש צורך בגיוס כספים עבור הקמת הסניף ואפילו עבור הפעילות השוטפת. לצורך כך יכולה חברת הייעוץ לבנות תכנית עסקית ולמקד את המטרות העסקיות. לסיכום ניתן לומר שתהליך של פתיחת עסק זכיינות אינו עסק קל, אך יש בו פוטנציאל שצריך לדעת איך והאם לזהות ולממש אותו, ולשקול היטב האם שווה להיכנס למן שותפות כזו. נושאים מסוג זה מצריכים ליווי צמוד ממומחים בתחום.

עוד מאמרים מעניינים באתר

בקשו שיחה חוזרת
שתפו:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תוכן עניינים
מאמרים אחרונים שעלו לאתר
הגדלת המכירות בעסק

הגדלת מכירות בעסק היא בסופו של יום המטרה העיקרית של כל עסק, אבל לא מדובר במשימה פשוטה כלל וכלל. הרבה מאוד גורמים מעורבים בתהליך, ועל

תהליכי מכירה

שיווק של מוצר או שירות הוא תהליך הדרגתי ומורכב. אולם, רבים מהמשווקים לא מבינים כי תהליך השיווק הוא רק נקודת ההתחלה של גולת הכותרת- המכירה

ייעוץ אסטרטגי

נאמר ויש לכם רעיון אדיר , שירות או מוצר חדש ואתם פשוט יודעים שהוא נועד להצליח, אבל, מהו השלב הבא – כיצד תוכלו לתרגם את

מודל עסקי

המושג “מודל עסקי” הינו מושג דינמי, חדשני וגמיש. יצירת מודל עסקי חיונית לניהול עסקי לעסק ולתפעולו המוצלח. מהו מודל עסקי מוצלח ומהי חשיבותו – צוות

ניהול סיכונים

בשנים האחרונות עלה לכותרות מושג ניהול הסיכונים כאחד התהליכים החשובים והמשמעותיים בארגונים. כאשר הוא מבוצע כהלכה, ניהול סיכונים מאפשר לעסקים וחברות התנהלות עקבית ויציבה במישורים

Call Now Button
התחלת שיחה
1
היי, נעים מאוד, שמי עדי.
במה אוכל לעזור?